Múzeum obchodu Bratislava

0
362

Obchodovanie a nakupovanie patria k najstarším ľudským činnostiam. Tak ako všetko, aj obchodovanie sa postupom času menilo a každá doba sa vyznačuje špecifickým prístupom, vybavením aj tovarom. Na Slovensku máme unikát v podobe Múzea obchodu, ktorý zachytáva procesy súvisiace s obchodovaním a ponúka návštevníkom jedinečnú možnosť spoznať ich vývoj. Tu ale jeho aktivity rozhodne nekončia.

História vzniku

Múzeum má zaujímavú históriu vzniku. Ten sa datuje do roku 1982, kedy došlo k založeniu Dokumentačného centra obchodu, ktorého poslaním bolo zmapovať vývoj obchodu a obchodných vzťahov na území Slovenska. 

Práca Dokumentačného centra obchodu spočívala najmä v zhromažďovaní predmetov a tvorbe expozícií a výstav. Zároveň prebiehalo aj dokumentovanie rôznych foriem a odvetví obchodovania formou výskumu spolu s publikačnou činnosťou.

V roku 1990 sa Dokumentačné centrum mení na samostatnú inštitúciu a dostáva názov, ktorý nesie dodnes. Vzniká samostatné Múzeum obchodu. Výskum sa odteraz komplexne zameriava na mapovanie obchodu a pohostinstva od najstarších čias. Okrem výskumnej úlohy si múzeum dalo za cieľ ďalej rozširovať a ochraňovať zbierkový fond a prezentovať ho verejnosti rôznymi formami.

Európsky unikát

Predmet činnosti Múzea obchodu je unikátny, v Európe nenájdeme podobne zameranú inštitúciu s tak rôznorodými aktivitami. Múzeum prezentuje výsledky svojej práce spôsobmi, ktoré by sme od tradičného múzea neočakávali.

Múzeum má svoje sídlo v historickej budove kúrie v Podunajských Biskupiciach v Bratislave. Tu sa nachádza stála expozícia s viacerými výnimočnými prvkami. Ďalšou činnosťou múzea je príprava putovných výstav a mimoriadne zaujímavou aktivitou je organizácia rockových koncertov priamo v budove múzea. 

Stála expozícia

Výnimočnosť Múzea obchodu spočíva v tom, že okrem stálej expozície zhromaždených artefaktov v Bratislave má múzeum stálu expozíciu aj v zahraničí. Mesto Český Krumlov, ktoré figuruje na zozname pamiatok UNESCO, má otvorenú stálu expozíciu Múzea obchodu Bratislava. Tá je  pre svojich návštevníkov prístupná celoročne. 

Návštevníci v Bratislave nájdu stálu expozíciu v Podunajských Biskupiciach v Bratislave pod názvom Prešporský koloniál – Obchod v Múzeu. Tá mapuje obchod a pohostinstvo prvých dekád  20. storočia. 

Vlastný pivovar

Súčasťou stálej expozície Obchod v Múzeu je aj vlastný funkčný pivovar. Návštevníci si môžu naplno vychutnať atmosféru starého obchodu a pohostinstva pri pive, ktoré sa varí priamo v múzeu. Vlastné kvalitné pivo robí z Múzea obchodu v Bratislave naozaj jedinečným miestom. Kvalitne pripravený nápojový list poskytuje dostatok možností objavovať nielen rozličné chute.

Výstavy

Inštitúcia sa snaží pracovať aktívne a nevyčkáva na svojich návštevníkov na jednom mieste. Múzeum obchodu pravidelne organizuje putovné výstavy na území Slovenskej a Českej republiky. Takýmto spôsobom oslovuje záujemcov už od roku 1992.

Digitálne zbierky

V súčasnosti Múzeum obchodu ponúka možnosť navštíviť svoju expozíciu aj virtuálne. Pracovníci sa snažia držať krok s dobou aj digitalizáciou predmetov. Výsledkom ich práce sú 3D modely, ktoré si z pohodlia domova môžu záujemcovia prezerať formou virtuálnej prehliadky. Digitálna zbierka je tematicky členená na štyri základné okruhy predmetov.

Rockové koncerty

Múzeum je aj miestom pravidelných rockových koncertov. Táto aktivita dotvára výnimočnosť tejto inštitúcie. Pravidelné hudobné akcie sa v priestoroch múzea konajú už od roku 2008. 

Okrem rockovej hudby sa  pri prezentácii svojej tvorby vystriedali jazzoví, bluesoví aj folkoví interpreti z domova aj zahraničia. Celkovo bolo odohratých viac než 280 koncertov a hudobníci pricestovali až z 23 krajín sveta.  

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here